From stockholm to Helsinki to Hämeenlinna

I tisdags hade jag och Sandra fullt upp med att ordna med allting inför resan på onsdagen. Till slut blev vi klara och satte oss ner i vardagsrummet med pappa Kari. Vi tog en öl och sen var det dags för mig och Sandra att lägga oss eftersom att vi skulle gå upp 04.30 eller när vi nu gic upp(?) Väldigt tidigt iallafall. Sen kom Mickis och hennes mor och plockade upp oss. Vidare mot arlanda for vi och in på terminal 5 sen sätta sig på planet mot Helsinki.
I Helsinki tog vi flygbussen mot Hämeenlinna. Efter 2h var vi framme och vi visste inte vad vi skulle göra eftersom att vi inte fick tag på någon av Sandras släktingar som kunde komma med nycklar till oss. Ojoj!

Jag fick gå in på Ica och köpa cider till oss. Ja, man kan köpa starkcider på ica där. Jag kände mig jättevuxen.
Sen tog vi en promenad till parken vid slottet och la oss. Vi tvärslocknade. Vi låg och sov i parken som tre fyllon med våra ciderflaskor bredvid oss. Skönt var det iallafall. Jag hade somnat med en godis i munnen. Så när jag vaknade började jag tugga igen. Jättefräsht, verkligen.

Vi blev iaffall hämtade av Jarkko 45min senare och hem till sandras faster Liisa. Där jag och Mickis var tvugna att ta av oss skorna. Helvete. Vi hade våra vardagliga skor. Som luktar död människa. Vi tog iallafall av oss skorna och gick in på toaletten och tvättade fötterna, hahaha. Sen s'ätter vi oss på altanen ett tag och försöker föra en konversation med allihopa på finska/svenska/engelska. Vilket slutar i pinsam tystnad. När vi ska gå in sen igen frågar faster Liisa om jag och Mickis vill duscha. Sen ser vi att hon stängt dörren dit ut där våra skor står.
Vi skämdes inte, inte ett dugg.

Onsdag: Sen vidare hem till OSS. "Mikko's place". Där var det bara slänga av sig väskorna sedan for vi på äventyr igen.
Det värsta av allt var att vi blev fulla på två glas öl/cider. Vilket iofs kan tyckas vara bra. Men hallå. Jag och Mickis blev tvugna att kuta iväg och köpa nya skor. haha.
Vi tog några bar-rundor iallafall. I Finland, där är det fart må jag säga. Man satt stilla kanske en halvtimme sen "COME ON, LET'S GO!". Kvällen slutade i fylla, iallafall för mig. Mest. Jag satt och försökte lära mig finska. Vilket jag gjorde. Dagen efter var 90% av orden som bortblåsta.
Natten spenderades med Mickis i sängen. Sandra joinade oss senare då hon inte trivdes i soffan.
Mickis ligger och viskar till Sandra då hon tror jag sover "åååhhh.. hon tar ju upp all plats i sängen." Då låg jag ändå och häll i mig UNDER sängen för att inte ramla ut.

Torsdag: Gick vi nog och la oss på stranden om jag inte minns helt fel. Jag köpte iallafall en ny bikiniöverdel på H&M för 20 kr som var jättefin. Den var på 'ale'. När jag hade betalat och fått min växel så säger jag "KIIPIS!" vilket betyder SKÅL på finska. Jag skulle ha sagt "Kiitos". Det här fick jag höra ett antal gånger under resan. Tack, kära vänner.
Sen blev det utgång igen. Det blev redig fylla igen. Hur kan det inte bli det då man är i Finlandia. Vi hamnade på ett ställe som påminde oss om KC, fast lite mindre. Lite mindre folk. Men hey, det var torsdag. Men ändå hade dom öppet till 04. Vilket inte gjorde oss någonting. En kille börjar stöta på Mickis. Jag frågar henne: "varför säger du inte bara att du har kille?" Hon kollar på mig och ler som en liten tönt "Jag veeeeeet inte.. jag vill väl kanske också höra att jag är snygg".
Sen berättar hon iallafall att hon har pojkvän. Då börjar den där killen kolla på mig, jag kollar bort. Han frågar henne och pekar på mig "har hon pojkvän då?". Men hej, jag är andrahandsval. Jag ville SÄKERT ha honom just då!
Jarko satt på sidan och såg helt flyförbannad ut. Sen började dom allihopa gorma på varandra på finska.
Jag blev livrädd. Det blir jag alltid när sånt händer. Sen gick iallafall jag, Mickis, Sandra och Nikko till dansgolvet. Sen kom Jarkko och Turo(vet inte hur han stavas.. haha. "GRANNEN") vi dansade ihjäl oss iallafall.
Sen står jagoch Mickis ensamma kvar på dansgolvet och dansar. När vi kollar åt sidan ser vi att 8 killar sitter i en soffa bredvid dansgolvet och råglor. Vi tittar på varandra sen spårar vi totalt. Mest på skoj. Sen höll vi på avlida så vi gick därifrån. Förövrigt hade Mickis flipflops på sig. Det kommer fram en kille till mig och pratar på finska. Jättesnabbt. Jag hänger inte alls med. "I DON'T SPEAK FINNISH!". Men han fortsätter iallafall. Sen får Jarkko översätta. Men han fortsätter ändå. Sen säger han: "dance, go and dance". Tror han gillade min dans.
Hem igen. Natten avslutas.... vartfan sov jag på torsdagen? Hemma. Men frågan är vart.

Fredag: Dagen då Ida ska anlända. Nu kommer det verkligen bli hönshus hemma hos oss.
Vi hamnade på Tawastia Bank för hundrafemtioelfte gången. Där satt vi och drack våra Lonkero, Bissee och jordgubbdrinkar "Markus".  Vi hamnar på Metro den här kvällen. Det var bara jag av oss fyra som gillade musiken då det var TUNG housemusik. Dom andra hängde helst vid baren med sina blåbärs-shots.
Jag minns inte så mycket från den här kvällen förutom att jag sitter helt grabbigt i taKSIN med min kjol och Mickis säger "håll ihop benen" svar: "jag kan inte hålla ihop benen när jag är full!".
När vi kommer hem har Ida och Mickis tagit över sängen. Sandra ligger på en madrass på golvet. Jag håller på att klä av mig då S säger "du får sova på soffan, jag ska sova med grannen". Helvete heller säger jag. Alla börjar gorma på mig för att dom vill att S ska "sova" med grannen. Jag vägrar i vilket fall att ligga i soffan. "GÅ TILL SKOGS MED ER!"
Så jag skiter it och lägger mig på madrassen iallafall. Grannen vet jag inte om han gick eller vart han tog vägen faktiskt.

Lördag: Mitt korttidsminne är fan inte det bästa. Eh, låt mig tänka. Vad fan gjorde vi? Vi diskuterade vilka av tjejerna i sex and the city v var. Mickis - Charlotte. Sandra - Carrie "JAG ÄLSKAR SKOR MEST JÖÖ!" Jag och Ida fick slåss om vem som skulle vara Samantha. Jag stämde mest in men så kommer Mickis och förstör. "Men vadå.. du är ju iallafall mest lesbisk av oss alla."  Jo, vi åkte och satte oss på Tawastian bank IGEN tror jag. Dagen började jättesegt. Senare på kvällen skulle vi hem till Sandra's kusin Anti och fira hans flickvän/fästmö Piia som fyllde år. Det bjöds på mat och massa snacks. Vi blev kända som dom svenska tjejerna som åt hela tiden under den här resan. Finnar äter fan ALDRIG. Man blir ju nästan orolig.
Mickis hade för sig med tjockisfasoner. Helt plötsligt säger hon: "kom ska visa er en hemlighet". Sandra följer med till toaletten och där har Mickis gömt en tallrik med mat. AHAHAHAHAHAHAHA. Mickis åt fyra portioner den här kvällen. Om hon inte hade några fler gömställen. Vad vet jag!

Senare tog vi en taKSI in till stan för att gå till någon bar. Jag blev helt låg för att mina pengar var ungeför helt slut.
Vi gick på en D&B klubb där det förvisso var asbra musik och snygga människor. Men 6£ för att hänga där 15 min ungefär var min glädjedödare för kvällen. Det roliga innan dess var väl att Ida fastnade med klacken i taKSIN och föll handlöst rakt ut på gatan när hon skulle kliva ut. Först av alla. Ölflaskan i väskan gick sönder. Vilket resulterade i trasig mobil och en illaluktande väska. Det kunde gått värre om hon stoppat ner handen och börjat rota i den.

Vi drog vidare till Metro idag igen. Idag var det mer folk och bätre musikka och fler våningar öppna.
Anti bjöd mig på både bissee och bläbärsshot utan att jag ens frågade. Jättesnällt faktiskt.
När vi står och dansar tittar Ida mot en kille sen frågar hon mig "är han söt?". Jag svarae att "ja det är han väl". På två röda har hon försvunnit och på två röda står dom två och utbyter saliv med varandra.
Senare ser jag min drömkille. Vilket visar sig vara Ida's drömkille med. Vi får ett problem. Eller jag. Jag är inte som Ida som bara går fram och greppar tag i någon sådär. Hahah. Ida gick iallafall fram.
Han och hans kompisar hade tydligen spanat in oss då han sa på engelska "vi förstod att ni inte kom från Finland. Ni är för snygga för det!". 

Sen kom han och dansade med oss. Jag sa någonting på svenska till Ida. Helt plötsligt bäörjar han prata svenska.
jag: FÖRSTÅR DU VAD JAG SÄGER????
han: ja, det gör jag ;)

Det var bara riktigt pinsamt.

Sen hemåt igen. Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer. Har lite småminnesluckor här och där.

Bilder kommer sen. OKAJ?

THÄNK YOU, COME AGAIN!


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag älskar din blogg!

2008-08-04 @ 17:36:03
Postat av: S

thank you, come again!

2008-08-04 @ 18:03:24
URL: http://josefinet.blogg.se/
Postat av: Tutten

Sandra - Hahaha, du måste kryssa bort länken till min blogg på din dator. :p Ser ut som jag skriver till mig själv då. haha.



Anonym - ;-) Fortsätt älska!

2008-08-04 @ 18:40:04
URL: http://josefinet.blogg.se/
Postat av: Majken

Jag var tvungen att lana datorn har pa cypern bara for att kunna lasa det har inlagget! Vart 6 euro! Men nu ska jag och min make ut pa aventyr! ses snart!

2008-08-08 @ 17:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0